پردازش زبان طبیعی و پیشرفت آن

زمان مطالعه: < 1 دقیقه
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

امروزه پردازش زبان طبیعی به پیشرفت‌های بسیاری دست یافته است و در بسیاری از بخش‌‌ها به کمک انسان آمده است.

با پیشرفت مداوم در مدل‌های زبانی، با درک بهتر و تجزیه و تحلیل احساسات و تولید زبان طبیعی‌‌تر، هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است تا با زبانی که درکش برای انسان آسان بوده با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

نمونه‌هایی از پیشرفت پردازش زبان طبیعی در عرصه‌های مختلف:

  • هوش مصنوعی‌ای که می‌تواند توضیح دهد (XAI): هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت در قدرت تجزیه و تحلیل و آوردن دلایل قانع‌کننده برای تصمیمات است و می‌تواند برای هر اطلاعاتی توضیحات مناسب دهد. در این زمینه از هوش مصنوعی در واقع  از پردازش زبان طبیعی استفاده شده است.

 

  • هوش مصنوعی با اخلاق و مسئولیت‌پذیر: ملاحظات اخلاقی در توسعهٔ هوش مصنوعی، از جمله انصاف، کاهش تعصب، و استفاده مسئولانه از فناوری‌های هوش مصنوعی، با توسعهٔ هوش مصنوعی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این زمینه نیز نیازمند به فناوری‌های مرتبط با پردازش زبان طبیعی هستیم.

 

  • مدل‌های مولد و خلاقیت هوش مصنوعی: پیشرفت‌هایی در مدل‌های مولد که به برنامه‌های خلاقانه‌تر مانند تولید اثرات هنری، ایجاد محتوا و کمک‌های زیادی برای طراحان در هر صنعت سرگرمی و ... .

 

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پردازش زبان طبیعی

پردازش زبان طبیعی (NLP) یکی از حوزه‌های مهم هوش مصنوعی است که تمرکز آن توانمندی مدل‌ها و ماشین‌ها برای درک زبان انسان‌هاست. زبان در اینجا اعم از درک کنایه‌ها، احساسات موجود در انتقال پیام و خود محتوای پیام است. در پردازش زبان طبیعی، مدل‌ها داده‌های زبانی را درک کرده و از آن‌ها معنی استخراج می‌کنند. NLP زمینه‌ای است که بر تعامل بین علم داده و زبان طبیعی میان انسان‌ها تمرکز می‌کند و در صنایع زیادی در حال گسترش است.

NLP در واقع این توانایی را دارد که از ظاهر گفتار و نوشتار بگذرد و به بطن متن و احساسات گوینده دست یابد. 

پردازش زبان طبیعی چگونه انجام می‌شود؟

در پردازش زبان طبیعی برای اینکه ماشین بتواند بدون داشتن چشم، گوش، و مغز انسان مانند او متن را درک کند از برنامه‌هایی برای خواندن متن، میکروفون برای جمع‌آوری صدا و یک مدل جامع به عنوان مغز استفاده می‌کند.

در واقع این فرایند در طی دو مرحلهٔ آماده کردن داده‌ها و توسعهٔ الگوریتم مدل انجام می‌شود.

در مرحلهٔ آماده کردن داده‌ها در واقع  داده‌های مورد نیاز به نحوی تمیز و آماده می‌شوند تا در اختیار مدل قرار بگیرند. این کار با روش‌های مختلفی مانند برچسب‌زنی داده‌ها، تبدیل کردن هر کلمه به ریشه، تشخیص و حذف بخش‌های اضافی جملات، انجام می‌شود.

در مرحلهٔ توسعهٔ نرم‌افزار نیز یا از روش مبتنی بر قوانین زبانی (Rules-based) استفاده می‌شود یا از روش یادگیری ماشین. در روش دوم در واقع خود ماشین با استفاده از داده‌های بسیار زیادی که در اختیار دارد می‌تواند یاد بگیرد و تشخیص دهد.

کاربردهای پردازش زبان طبیعی چیست؟

پردازش زبان طبیعی می‌تواند در حوزه‌های مختلفی کاربرد‌های متفاوتی ارائه دهد. به عنوان مثال می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تولید  و توسعهٔ چت‌بات‌هایی مانند chat GPT
  • سرویس‌های دستیار شخصی هوشمند مانند siri اپل یا الکسا
  • سرویس‌های ترجمهٔ در لحظه مانند google translate
  • تجزیه و تحلیل احساسات واقعی کاربران در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر برای بهبود الگوریتم‌ها.
  • خلاصه‌سازی متون
  • تشخیص هرزنامه‌ها و اسپم‌های تبلیغاتی
چگونه سرویس پردازش زبان طبیعی را استفاده کنیم؟

تیم فردا به طور تخصصی و با دانش به‌روز به شما سرویس‌های تخصصی هوش مصنوعی ارائه می‌کند. سرویس پردازش زبان طبیعی از جملهٔ این سرویس‌هاست که می‌توانید با تماس با ما این سرویس را برای شرکت خود انتخاب کنید. در فردا سرویس‌ NLP بهینه‌سازی شده و سپس در اختیار شما قرار می‌گیرد تا  بتوانید از نتیجهٔ سرویس در بهترین حالت ممکن استفاده کنید.

فردا در تمام این مسیر با توجه به نیاز و بودجهٔ شما اقدام می‌کند و تمامی مراحل و پشتیبانی به عهدهٔ فردا خواهد بود.

مزایای خدمات فردا
شخصی‌سازی سرویس

فردا با بررسی نیازمندی‌های شما سرویس‌های هوش را به طور شخصی‌ساز‌ی‌شده و متناسب با نیاز شما عرضه می‌‌کند.

پشتیبانی نامحدود

در تمام مدت تشخیص و ارائهٔ سرویس، تیم فردا کنار شما خواهد بود و تا انتهای مسیر سرویس را پشتیبانی خواهد کرد.

سوالاتی در مورد پردازش زبان طبیعی (NLP)

پردازش زبان طبیعی (NLP) یکی از حوزه‌های مهم هوش مصنوعی است که تمرکز آن توانمندی مدل‌ها و ماشین‌ها برای درک زبان انسان‌ و معنی و احساسات درون آن است.

پردازش زبان طبیعی در چه حوزه‌هایی کاربرد دارد؟

می‌توان به طور خلاصه گفت هر چیزی که با زبان و گفتار انسان در تعامل باشد از کاربرد پردازش زبان طبیعی استفاده کند. به عنوان مثال می‌توان به چت‌بات‌ها، ترجمه‌های خودکاره متون، سرویس‌هایی مانند سیری اپل و کال‌سنتر هوشمند اشاره کرد.

تیم فردا با نیروهای متخصص هوش مصنوعی به کمک شما می‌آید تا در موارد مختلف برای استفاده از سرویس پردازش زبان طبیعی استفاده کنید.

اطلاعات بیشتری لازم دارید؟

دسته بندی‌ها