هوش مصنوعی و انواع آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه
زمان مطالعه: 5 دقیقه

هوش مصنوعی متن، تصاویر، ویدیو، صدا و کد‌های کامپیوتری را بر اساس دستورالعمل‌های زبان طبیعی ایجاد می‌کند. ابزارهای AI می‌توانند برای مجموعه‌ای گسترده از کاربردها تقریباً در هر بخش، نوع و اندازه کسب‌وکاری استفاده شوند. از وکلا و توسعه‌دهندگان گرفته تا تحلیل‌گران بازار، نمایندگان فروش و متخصصان منابع انسانی در حال استفاده از نوعی هوش مصنوعی در کار روزمره خود هستند. در این مقاله می‌خواهیم با تعدادی از برترین هوش‌ مصنوعی‌‌ها آشنا شویم تا در کسب و کار خود از آن‌ها استفاده کنیم. در پایان ابزاری معرفی می‌شود که تمامی هوش‌ مصنوعی‌های معروف را یک‌جا ارائه می‌دهد.

 

هوش مصنوعی پیش از جی پی تی

هوش مصنوعی به هیچ وجه جدید نیست. ما همه قبل از شنیدن نام چت‌ جی‌ پی تی، بدون اینکه واقعاً به آن فکر کنیم، از AI استفاده کرده‌ایم. اگر تا به حال از Siri ،Alexa یا دستیار گوگل چیزی خواسته‌اید، پس از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اید. یا همه‌ی آن دفعاتی که از Shazam استفاده کرده‌اید تا بفهمید چه آهنگی در حال پخش است شما در واقع از AI استفاده کردید.

 

چت جی‌پی‌تی چیست؟

چت جی‌پی‌تی یک مدل زبان پیشرفته مبتنی بر AI است که توسط شرکت OpenAI توسعه یافته است. این مدل به خانواده مدل‌های جنریتو تعلق دارد و به طور خاص برای تولید پاسخ‌ زبان طبیعی در مکالمات طراحی شده است و بسیاری از افراد از طریق چت‌بات با ChatGPT تعامل داشته‌اند. این هوش مصنوعی همچنین می‌تواند از طریق API در وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها نصب شود تا تجربه مشتری و بهره‌وری کارکنان را افزایش دهد.

 

چگونه از chatGPT استفاده کنیم؟

chatGPT را می‌توان بصورت آنلاین از طریق نسخه وب یا از اپ‌استور و گوگول پلی دانلود کرد. نسخه‌ی ۳.۵ این نرم‌افزار رایگان است و نسخه‌ی ۴ آن  با پرداخت درون‌برنامه‌ای و ماهیانه ۲۰ دلار است.

استفاده از چت‌جی‌پی‌تی آسان است، این ابزار در واقع یک چت‌بات است که برای استفاده از آن باید دستوراتی را وارد کرد، به این دستورات پراپمت گفته می‌شود. پراپمت‌ اینجیرینگ در وارد کردن دقیق و درست این دستورات برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه می باشد. اخیراً چت‌جی‌پی‌تی نسخه‌ی ویس‌‌چت نیز اضافه کرده است که می‌توان با میکروفون با او صحبت کرد.

 

DALL-E چیست و چگونه کار می‌کند؟

دال‌-ئی نیز توسط OpenAI توسعه یافته، DALL-E نتیجه گسترش GPT به حوزه‌ی تصویر است. این ابزار با گرفتن دستورالعمل‌های متنی به عنوان ورودی، یک تصویر را به عنوان خروجی بر می‌گرداند.

 

اما دال-ئی تنها یک ابزار مؤثر برای ایجاد تصویر نیست، بلکه می‌تواند برای ویرایش و افزایش کیفیت تصاویر موجود نیز استفاده شود. شما می‌توانید DALL-E را با یک تصویر و دستورالعمل‌های مبتنی بر متن به عنوان ورودی ارائه دهید و این ابزار یک تصویر بر اساس دستورالعمل‌های شما به عنوان خروجی بر می‌گرداند. شما همچنین می‌توانید مناطق خاصی درون تصویر را انتخاب کنید، بنابراین دستورالعمل‌های شما فقط به بخش خاصی از تصویر اعمال می‌شود.

 

این ابزار می‌تواند در طراحی گرافیک برای ایجاد تصاویر منحصر به فرد و سفارشی برای بازاریابی، وب‌سایت‌ و پروژه‌ هنری استفاده شود. اما کاربرد این ابزار به همین جا ختم نمی‌شود، این ابزار پتانسیل دارد تا با ایجاد تصاویر مرتبط برای مقالات، ارائه‌ها و پست‌ رسانه‌های اجتماعی بر اساس محتوای متنی، تولید محتوا را ساده‌سازی کند.

 

کوپایلت مایکروسافت چیست؟ 

مایکروسافت سرویس هوش مصنوعی خود را به عنوان کوپایلت معرفی می‌کند. Copilot یک چت‌بات است که به شما این امکان را می‌دهد برای اطلاعات خاص جستجو کنید، متن‌هایی مانند ایمیل‌ و خلاصه‌ها را تولید کنید و تصاویری را بر اساس دستورالعمل‌های متنی که می‌نویسید ایجاد کنید، دقیقاً مانند چت جی‌پی‌تی.

به عنوان مثال، اگر این پرامپت را وارد کنید: «این یادداشت را در دو جمله خلاصه کن.» Copilot دقیقاً همین کار را با ارائه خلاصه نوشتاری مختصر شما انجام می‌دهد. همین امر برای تصاویر نیز صادق است، با شرح و توصیف ایده ی خود، به هوش مصنوعی این قدرت را می‌دهید، تا آن را به صورت بصری به تصویر بکشد. حتی می‌توانید از Copilot بخواهید که کد را در زبان‌ برنامه‌نویسی مانند JavaScript، C و Python بنویسد.

 

راه های استفاده از کوپایلت مایکروسافت چیست؟

شما می‌توانید کوپایلت مایکروسافت را از طریق راه‌های متفاوتی استفاده کنید. 

 ۱.وب‌سایت کوپایلت: با استفاده از وب‌سایت copilot.microsoft.com. این وبسایت تنها جایی است که می‌توانید از پلاگین‌ها استفاده کنید.

۲. نوار کناری کوپایلت در ویندوز: قدرت ویژه استفاده از Copilot در ویندوز این است که به شما این امکان را می‌دهد تنظیمات ویندوز را تغییر دهید، مانند تغییر به حالت تاریک، تنظیم سطح صدا یا فعال کردن حالت مزاحم نشوید.

همچنین می‌توانید از آن بخواهید متنی را که در دسکتاپ ویندوز خود انتخاب کرده‌اید خلاصه کند.

۳. نوار کناری Copilot در مرورگر وب Edge: نوار کناری Edge شامل دکمه‌های جداگانه برای تعاملات متنی کوپایلت معمولی و ایجاد تصویر با طراح مایکروسافت است.

۴. برنامه‌های موبایل کوپایلت برای اندروید و آی‌او‌اس: این برنامه‌ها به شما امکان می‌دهند تا به طور مستقیم از دو مدل زبانی پیشرفته GPT-3.5 و GPT-4 استفاده کنید. و به سادگی با یک کلیک بین مدل‌های (سریع‌تر) GPT-3.5 و (دقیق‌تر) GPT-4 جابجا شوید.

۵. برنامه‌های Microsoft 365

در همه این موارد، Copilot می‌تواند به سوالات پاسخ دهد و متن و تصاویر را تولید کند، اما در برخی ازفرم‌های آن گزینه‌های منحصر به فردی دارد.

 

آیا Copilot رایگان است؟

Copilot برای استفاده در وب، ویندوز، مرورگر Edge و برنامه‌های موبایل رایگان است.

 

گوگل جمینای چیست؟

 جمینای مجموعه‌ای از مدل‌های هوش مصنوعی تولیدی است که توسط گوگل ایجاد شده است تا انواع مختلفی از محصولات و خدمات دیجیتال را توانمند سازد. به عنوان رقیب مستقیم مدل‌های GPT از جمینای (جمینی) یاد می‌شود. 

جمینای چگونه کار می‌کند؟

مدل‌های جمینای چندرسانه‌ای هستند، به این معنی که می‌توانند محتوای مختلفی را شامل متن، ويدئو، صوت و کد تفسیر کند و به آن پاسخ دهند. این بدان معناست که مدل‌های Gemini از لحاظ نظری می‌توانند طیف وسیعی از وظایف را انجام دهند، مانند نوشتن کد برای یک برنامه، تولید تصاویر یا ترکیب متن (در میان بسیاری از چیزهای دیگر). انتظار می‌رود که مدل‌های Gemini با پیشرفت‌های جدیدی که در ماه‌ها و سال‌های آینده صورت می‌گیرد، قابلیت‌های بیشتری پیدا کند.

 

چگونه می‌توان جمینای را دریافت کرد؟

جمینای یک نسخه‌ی رایگان دارد که از طریق وب‌سایت این هوش مصنوعی قابل دسترس است همچنین می‌توان اپلیکشن آن را از اپ‌استور مختلف دانلود کرد. نسخه‌ی ادونس این هوش مصنوعی با پرداخت ماهیانه ۳۰ دلار قابل دسترس است که پاسخ‌های دقیق‌تر و جامع‌تر می‌دهد.

کلاود (cloude) چیست؟

کلود AI یک چت‌بات هوش مصنوعی است که به شما امکان می‌دهد با آن به زبان طبیعی گفتگو کنید، که مشابه صحبت با یک شخص واقعی می باشد. این چت‌بات می‌تواند انواع مختلفی از محتوای متنی مانند خلاصه‌، آثار خلاقانه و کد را تولید کند. همچنین می‌توانید تصاویر و فایل‌های متنی را برای افزودن زمینه به درخواست‌های خود آپلود کنید. Cloude در واقع محصولی از برخی برنامه‌نویسان هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی است.

 

cloude چگونه کار می‌کند؟

کلود AI بر اساس یک مدل زبان بزرگ (LLM) به نام کلود کار می‌کند که با استفاده از معماری ترانسفورمر ساخته شده است. این مدل با داده‌های عمومی اینترنت، محتوای مجوزدار و داده‌های ارائه شده توسط کاربران آموزش دیده است. مدل با پردازش این داده‌ها از یک مجموعه پیچیده از احتمالات برای تولید پاسخ‌ها استفاده می‌کند، به گونه‌ای که هر پاسخ یک پیش‌بینی از کلمه بعدی است، مانند یک فرم پیشرفته از تکمیل خودکار، اما با قدرتی به مراتب فراتر از آن.

 

از کلود چگونه استفاده کنیم؟

شما می‌توانید از کلود AI برای اهداف مختلفی استفاده کنید، از ایجاد محتوای اصلی تا بحث درباره یک تصمیم دشوار.
کلود به صورت رایگان با محدودیت‌های روزانه در دسترس است و نسخه Pro آن استفاده بیشتری را با اشتراک ماهانه ارائه می‌دهد. با نسخه رایگان کلود، می‌توانید فایل‌ها را آپلود کنید و از طریق اپلیکیشن برای Slack نیز به آن دسترسی داشته باشید. قیمت کلود از ماهی ۲۰ دلار شروع می‌شود.

 

چگونه از تمام هوش مصنوعی‌های برتر استفاده کنیم؟

هزینه‌ی استفاده و خرید اشتراک هر هوش مصنوعی چیزی حدود ۲۰ دلار آمریکاست اما می‌توانید در یک ابزار، تمام هوش مصنو‌عی‌های برتر را استفاده کنید. این ابزار AIHUB نام دارد که می‌توانید از طریق این لینک آن را خریداری کنید. قیمت این ابزار از ۴۸۰ تومان تا  ۱۵۰۰ تومان است.

 

به این مطلب امتیاز دهید:

0 / 5. تعداد: 0

اولین امتیاز را بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *