
هر سال در ماه جولای، باشگاه تنیس میزبان ویمبلدون، معتبرترین تورنمنت در دنیای تنیس است. IBM بیش از سه دهه است که با این باشگاه همکاری میکند تا پوشش مسابقات ویمبلدون را بهبود بخشد و هواداران را با تحلیلهای دادهمحور غنی درگیر کند. امسال، برخی از جذابترین داستانهای این تورنمنت با کمک پلتفرم هوش مصنوعی روایت شدند.
چگونه watsonx هواداران تنیس ویمبلدون را به روز نگه میدارد
ویژگی جدید Catch Me Up، که در اپلیکیشن و وبسایت ویمبلدون موجود است، خلاصههایی تولید شده توسط هوش مصنوعی برای هر بازیکن انفرادی ارائه میدهد و توضیح میدهد که چه اتفاقی در آخرین مسابقه آنها افتاده و چه چالشهایی در مسابقه بعدی پیش رو دارند. کاربران میتوانند لیست Catch Me Up خود را با افزودن بازیکنان مورد علاقهشان شخصیسازی کنند. اگر مسابقات به صورت زنده در حال پخش باشند یا هایلایتهای ویدئویی موجود باشند، Catch Me Up لینکهای مرتبط را ارائه میدهد.
این ویژگی نه تنها نتایج مسابقات بازیکنان مورد علاقه کاربران را نشان میدهد، بلکه با توجه به تازگی، مکان جغرافیایی و رتبهبندیها، محتوای اضافی مرتبط را نیز ارائه میدهد. همچنین یک کارت خلاصه تولید میکند که داستانهای اصلی، هایلایتها و پیشنمایشهای مسابقات آینده را به تصویر میکشد.
مزایای هوش مصنوعی به کار گرفتهشده در ویمبلدون
ویژگی Catch Me Up ساعتها زمان تیم تحریریه ویمبلدون را صرفهجویی میکند و به آنها اجازه میدهد تا داستانهای بیشتری بنویسند و وظایف با ارزشتری را مدیریت کنند. پشت صحنه، فرآیند با جمعآوری حجم عظیمی از دادهها از رتبهبندی بازیکنان و شتاب گرفته تا بازیها و ستهای بازی شده آغاز میشود. این دادههای ساختاریافته و غیرساختاریافته توسط IBM® watsonx.data™ مدیریت میشوند، یک مخزن داده بر اساس معماری lakehouse باز که امکان دسترسی انعطافپذیر و مقیاسپذیر را توسط برنامهها در سرورهای ابری هیبریدی باشگاه فراهم میکند.
همکاری مداوم برای بهبود ویژگیهای محبوب هواداران تنیس
ویمبلدون از طریق همکاری با IBM Consulting® در خط مقدم فناوری رویدادهای ورزشی باقی میماند. هر سال، تیمهای IBM و AELTC با استفاده از روششناسی IBM Garage® همکاری و همآفرینی میکنند تا زیبایی و هیجان تورنمنت را برای میلیونها هوادار در سراسر جهان به تصویر بکشند.
یک نمونه برجسته، IBM SlamTracker® است. “SlamTracker جایی است که تقریباً ۲۰ سال است که امتیازات و آمار خود را دریافت میکنید”، میگوید سیدل. “در ۱۸ ماه گذشته، ما با ویمبلدون کار کردهایم تا یک تجربه جدید SlamTracker ایجاد کنیم. ما قابلیتهای هوش مصنوعی مولد را بر روی آن نمایش میدهیم—برخی از قطعاتی که به عنوان بخشی از کارتهای بازیکن مشاهده میکنید اکنون همچنین در SlamTracker نیز وجود خواهند داشت، با سه نکته برای پیشنمایش و خلاصههای مسابقات، تولید شده توسط watsonx.”
نقشه راه فناوری گسترده سازمانی
نقشه راه فناوری ویمبلدون چیست؟ “امسال، ما در حال انجام یک اثبات مفهوم با مدلهای چندمودالی هوش مصنوعی هستیم—مدلهایی که هم ویدئوها و هم تصاویر را درک میکنند—تا بتوانیم آن را به متن ترجمه کنیم”، میگوید سیدل. “هدف ما این است که بیشتر از آنچه بین هر امتیاز، در طول تغییرات و بین بازیها اتفاق میافتد، ثبت کنیم تا روایتهای متنی بیشتری در مورد بازیکنان ایجاد کنیم.” بنابراین احتمالاً سال آینده، watsonx به توصیف وقفههای زمانی برای مصدومیت، تأخیرهای ناشی از آبوهوا و دیگر وقفههای بازی مانند تعاملات با داوران، توپگیرها و فعالیت در جعبه سلطنتی کمک خواهد کرد.
همکاری فراتر از پلتفرم دیجیتال
همکاری بین IBM Consulting و تیمهای ویمبلدون فراتر از پلتفرم دیجیتال هواداران است و به تحول سازمانی گستردهای منجر شده است. “برخی از رهبران پایداری ویمبلدون یک دمو از پلتفرم IBM® Envizi دیدند که نشان میدهد چگونه میتواند نظارت و گزارشدهی بر دادههای مصرف انرژی و انتشار کربن آنها را بهبود بخشد”، میگوید سیدل. “این منجر به پیادهسازی یک نسخه از Envizi برای AELTC شد تا تورنمنت امسال را نظارت کند.” به عنوان تنها تورنمنت گرند اسلم که بر روی چمن طبیعی بازی میشود، به نظر میرسد که ویمبلدون باید در مسائل زیستمحیطی نیز پیشرو باشد.
نتیجهگیری
همکاری بین IBM و ویمبلدون نشان میدهد که چگونه هوش مصنوعی مولد میتواند به بهبود تجربه هواداران و افزایش تعامل شخصیسازی شده کمک کند. با استفاده از فناوریهای پیشرفته مانند watsonx، ویمبلدون توانسته است داستانهای جذابتری را برای هواداران خود به تصویر بکشد و به تحریریه خود کمک کند تا کارهای بیشتری انجام دهند. این همکاری نه تنها به بهبود تجربه دیجیتال هواداران منجر شده است، بلکه به تحول سازمانی و بهبود پایداری ویمبلدون نیز کمک کرده است.