
هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴
پیشبینی روند هوش مصنوعی در ۲۰۲۴ توسط دانشگاه MIT
دنیای هوش مصنوعی روزانه در حال تغییر است. دانشگاه MIT اخیراً پیشبینیای در مورد پیشرفتهای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ را در یک مقاله خلاصه کرده است.
اولین پیشبینی سال ۲۰۲۴؛ چتباتهای شخصیسازی شده
فکر کنید شما یک چتبات هوش مصنوعی دریافت میکنید که فقط برای خود شما برنامهنویسی شده است. در سال ۲۰۲۴، شرکتهای فناوری مختلف سرمایهگذاری زیادی روی هوش مصنوعی کردهاند. این شرکتها قصد دارند ثابت کنند که توانایی کسب درآمد از طریق هوش مصنوعی را دارند.
در همین حال، غولهای هوش مصنوعی مثل Google و OpenAI روی شخصیسازی کردن هوش مصنوعی کار میکنند. هر دوی این شرکتها در حال توسعه پلتفرمهای کاربرپسندیاند که به افراد امکان شخصیسازی مدلهای قدرتمند زبانی را فراهم میکند. افراد میتوانند چتباتهای کوچک خودشان را بسازند تا نیازهای خاص و منحصر به فردشان برآورده شود. این امکان شخصیسازی بدون نیاز به مهارت کدنویسی و تحت وب انجام میشود تا هر کسی بتواند از این امکان استفاده کند.
در سال ۲۰۲۴، هوش مصنوعی مولد ممکن است واقعاً برای افراد عادی که حتی در کار فناوری و نرمافزاری هم نیستند مفید باشد و ما شاهد خواهیم بود که افراد بیشتری با یک میلیون مدل هوش مصنوعی کوچک کار میکنند.
دومین پیشبینی هوش مصنوعی در ۲۰۲۴؛ تولید ویدئو با هوش مصنوعی
مدل های پیشرفته هوش مصنوعی، مثل GPT-4 و Gemini، چند وجهی هستند، به این معنی که نه تنها میتوانند متن، بلکه تصاویر و حتی فیلمها را پردازش کنند. این قابلیت جدید میتواند باعث تولید برنامههای جدید شود. مثلاً یک مشاور املاک میتواند متنی را از فهرستهای قبلی آپلود کند، یک مدل قدرتمند را برای تولید متن مشابه با یک کلیک تنظیم کند، فیلمها و عکسهای فهرستهای جدید را آپلود کند، و به راحتی از هوش مصنوعی سفارشیشده بخواهد توضیحاتی دربارهی یک ملک تولید کند.
اولین مدلها برای تولید تصاویر فوتورئالیستی در سال ۲۰۲۲ مورد استفاده مردم قرار گرفت و خیلی سریع بین مردم محبوب شد. ابزارهایی مانند OpenAI’s DALL-E، Stability AI’s Stable Diffusion، و Adobe’s Firefly، اینترنت را پر از تصاویر شگفت انگیزی کرد که حتی به عنوان آثار هنری برندهی جایزه شدند. اما همه چیز در مورد این موضوع خوب پیش نرفت و استفادههای غیر اخلاقیای نیز از این قابلیت شد.
حالا قرار است هوش مصنوعی به تبدیل متن به ویدیو برسد. منتظر باشید تا هر چیز خوب یا بدی که قبلاً فقط در تبدیل متن به عکس داشتیم را الان در تبدیل متن به ویدئو رو ببینیم.
یک سال پیش، اولین قدم در این باره مدلهای زبانیای بودند که آموزش میدیدند چندین تصویر ثابت را در کلیپهای چند ثانیهای به هم بچسبانند. نتایج این ویدیوها تحریف شده و متزلزل بود. اما فناوری به سرعت در این یک سال پیشرفت کرد.
رانوی، استارتآپی که مدلهای ویدئویی تولیدی میسازد (و شرکتی که Stable Diffusion را ایجاد کرده است)، هر چند ماه یکبار نسخههای جدیدی از ابزارهای خودش را ارائه میکند. آخرین مدل آن که Gen2 نام دارد، همچنان ویدئوی چند ثانیهای تولید می کند، اما کیفیت آن قابل توجه است. بهترین کلیپها با چیزی که Pixar ممکن است منتشر کند، فاصلهی زیادی ندارند.
جشنوارهٔ تولید فیلم با هوش مصنوعی
رانوی یک جشنواره سالانهی فیلم هوش مصنوعی راه اندازی کرده است که فیلم های تجربی ساخته شده با طیف وسیعی از ابزارهای هوش مصنوعی را به نمایش می گذارد. جشنواره امسال دارای ظرف جایزه ۶۰۰۰۰ دلاری است و ۱۰ فیلم برتر در نیویورک و لس آنجلس به نمایش در خواهند آمد.
جای تعجب نیست که استودیوهای برتر به این موضوع توجه میکنند. غول های سینمایی، از جمله پارامونت و دیزنی، اکنون در حال بررسی استفاده از هوش مصنوعی مولد در سراسر خط تولید خود هستند. از این فناوری برای همگام سازی اجرای بازیگران با چندین بار دوبله به زبان خارجی استفاده میشود. و آن چیزی که با جلوههای ویژه امکان پذیر است را دوباره اختراع میکند.
فناوری دیپ فیک برای اهداف بازاریابی یا آموزشی نیز در حال گسترش است. برای مثال، Synthesia مستقر در بریتانیا ابزارهایی میسازد که میتوانند اجرای یکباره یک بازیگر را به جریان بیپایانی از آواتارهای دیپفیک تبدیل کنند. به گفتهی این شرکت، فناوری آن اکنون توسط ۴۴ درصد از شرکت های Fortune 100 استفاده میشود.
توانایی انجام کارهای بسیار با کمترین امکانات، سؤالات جدی برای بازیگران ایجاد میکند. نگرانی در مورد استفاده از استودیوها و سوء استفاده از هوش مصنوعی موضوع بحث در سال گذشته بود. اما تأثیر واقعی این فناوری به زودی آشکار میشود. سوکی مهدی، فیلمساز مستقل و بنیانگذار Bell & Whistle، یک شرکت مشاوره متخصص در فناوریهای خلاق، میگوید: صنعت فیلمسازی اساساً در حال تغییر است.
سومین پیشبینی هوش مصنوعی در ۲۰۲۴؛ ایجاد موج انتخاباتی غلط توسط هوش مصنوعی
اتفاق بعدیای با وجود هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ با آن روبهرو خواهیم شد اطلاعات نادرست انتخاباتی تولید شده توسط هوش مصنوعی است.
در انتخابات بعدی آمریکا، اطلاعات نادرست انتخاباتی و دیپفیکهای تولید شده توسط هوش مصنوعی مشکل بزرگی خواهد بود چرا که تعداد بیسابقهای از مردم به پای صندوقهای رای در سال ۲۰۲۴ میروند. ما در حال حاضر میبینیم که سیاستمداران از این ابزارها استفاده میکنند. در آرژانتین، دو کاندیدای ریاستجمهوری، تصاویر و ویدئوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی از مخالفان خود را برای حمله به آنها ایجاد کردند. و در ایالات متحده، استفادههای نادرستی از این فناوری درحال استفاده است.
در حالی که به سختی می توان گفت که این نمونه ها چقدر بر نتایج انتخابات تأثیر گذاشته اند، اما گسترش آنها روند نگرانکننده ای است. تشخیص اینکه چه چیزی در دنیای آنلاین واقعی است، دشوارتر از همیشه خواهد شد. در یک فضای سیاسی از قبل ملتهب و قطبی شده، این می تواند عواقب شدیدی داشته باشد.
همین چند سال پیش ایجاد دیپ فیک به مهارت های فنی پیشرفته ای نیاز داشت، اما هوش مصنوعی مولد آن را آسان و در دسترس کرده و خروجیها به مراتب واقعیتر از قبل به نظر میرسند. حتی منابع معتبر ممکن است فریب محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را بخورند.
سال آینده برای کسانی که با گسترش چنین محتوایی مبارزه میکنند بسیار مهم خواهد بود. تکنیکهای ردیابی و کاهش محتوای آن هنوز در روزهای اولیه توسعه هستند. واترمارکها، مانند Google DeepMind’s SynthID، هنوز اکثراً داوطلبانه هستند و کاملاً بیخطر نیستند. پلتفرمهای رسانه های اجتماعی در از بین بردن اطلاعات نادرست بسیار کند هستند. خلاصه برای یک آزمایش عظیم در از بین بردن اخبار جعلی تولید شده توسط هوش مصنوعی آماده شوید.